Ministerstwo Sportu i Turystyki opracowało program ,,Mały Mistrz" w celu aktywizacji fizycznej uczniów szkół podstawowych – niezależnie od płci i sprawności fizycznej. Program zakłada efektywne wsparcie realizacji celów podstawy programowej zajęć edukacji wczesnoszkolnej. To propagowanie aktywności fizycznej w atrakcyjnej formie - poprzez zdobywanie przez dzieci odznak sportowych, potwierdzających opanowanie określonych umiejętności ruchowych, w poszczególnych blokach podstawowych sportowych sprawności. Daje także możliwość uczestnictwa w zorganizowanej rywalizacji sportowej prowadzonej na różnych poziomach.
Celem Programu jest:
1) stworzenie warunków do stymulowania i kształtowania nawyku podejmowania aktywności fizycznej przez dzieci,
2) stworzenie warunków do poprawy sprawności fizycznej, stanu zdrowia oraz jakości życia dzieci i młodzieży, w tym profilaktyka nadwagi i otyłości,
3) promocja zdrowego i aktywnego stylu życia wśród dzieci i młodzieży,
4) promocja różnych sportów wśród dzieci,
5) wsparcie kadr pracujących z dziećmi i młodzieżą.
II. PODSTAWA PRAWNA PROGRAMU
1. Art. 29 ust. 8 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2023 r. poz. 2048).
2. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1270,
z późn. zm.).
Projekt „Mały Mistrz” adresowany jest do podmiotów o zasięgu ogólnopolskim (ze strukturami w każdym z województw), które w ramach swojej podstawowej działalności statutowej realizują zadania w zakresie upowszechniania kultury fizycznej, posiadających doświadczenie w organizacji przedsięwzięć o takim charakterze.
Program jest finansowany ze środków budżetu państwa, którego dysponentem jest Minister Sportu i Turystyki. Na jego realizację w 2024 roku przeznacza się kwotę 30 mln zł.
OPIS, TERMINY I WARUNKI REALIZACJI ZADAŃ
Projekt „Mały Mistrz” to uniwersalne narzędzie do realizacji celów zawartych w podstawie programowej zajęć edukacji wczesnoszkolnej. To propagowanie aktywności fizycznej w formie zdobywania przez dzieci odznak sportowych, potwierdzających opanowanie określonych umiejętności ruchowych, w poszczególnych blokach podstawowych sportowych sprawności, podczas realizowanych w szkole obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego.
Główne cele zadania:
1. upowszechnianie aktywności fizycznej dzieci i młodzieży,
2. poprawa sprawności fizycznej i stanu zdrowia dzieci i młodzieży szkolnej,
3. promowanie nowych, atrakcyjnych form zajęć ruchowych,
4. zachęcenie uczniów do podejmowania nowych form aktywności fizycznej,
5. określenie preferencji w wyborze aktywności fizycznej uczniów,
6. monitorowanie stanu zdrowia, rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej uczniów klas I-III szkół podstawowych,
7. wsparcie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania fizycznego w zaplanowaniu
i przeprowadzeniu ciekawych zajęć wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej.
Projekt adresowany jest do uczniów klas I–III szkół podstawowych i obejmuje sześć zasadniczych bloków sportów z możliwością poszerzania o inne dziedziny aktywności fizycznej. W każdym bloku uczeń ma szansę opanowania określonych umiejętności oraz zdobycia wiedzy, za które nagradzany jest odpowiednią odznaką.
Poszczególne bloki sportów przedstawione są w układzie czasowym zgodnym z rokiem szkolnym i dostosowane między innymi do warunków atmosferycznych, co jednak nie powinno ograniczać inwencji nauczycieli w realizacji projektu według własnej koncepcji, związanej m.in. z możliwościami danej placówki oświatowej.
Proponowane sporty i umiejętności do opanowania przez uczniów w ciągu trzech lat:
· Rowerzysta – Turysta,
· Gimnastyk – Tancerz,
· Saneczkarz – Narciarz – Łyżwiarz,
· Piłkarz – Nożny/ Ręczny/ Koszykarz/ Siatkarz,
· Lekkoatleta,
· Pływak – Wodniak.
Szkoła przystępując do projektu ma obowiązek realizacji cyklu zajęć i sprawdzianów dla dzieci zapoznawanych z nowymi formami aktywności fizycznej. Poprzez ciągłość trwania projektu w klasach I – III, zaistnieje możliwość zbadania progresji umiejętności każdego dziecka. Bardzo ważnym elementem jest również pokazanie możliwości skutecznego zintegrowania zajęć aktywności fizycznej z innymi umiejętnościami zapisanymi w obecnej podstawie programowej nauczania. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej otrzymuje autonomię w realizacji projektu - w przypadku braku możliwości realizacji jednej ze sprawności może zastąpić ją inną. Zasadą jednak powinno być, że uczeń przez trzy lata zdobywa wiedzę i sprawność w danym sporcie, poprawiając systematycznie swoje osiągnięcia.
Warunki realizacji zadania:
1. zadanie może być realizowane w terminie od 1 czerwca do 31 grudnia 2024 r.,
2. uczestnikami zadania w 2024 r. mogą być wyłącznie uczniowie klas I-III szkół podstawowych.