Logo Szkoły Podstawowej nr 2 im. Marii Konopnickiej w Sochaczewie

Mały Mistrz

   Ministerstwo Sportu i Turystyki opracowało program ,,Mały Mistrz" w celu aktywizacji  fizycznej  uczniów szkół podstawowych – niezależnie od płci i sprawności fizycznej. Program zakłada efektywne wsparcie realizacji celów podstawy programowej zajęć edukacji wczesnoszkolnej. To propagowanie aktywności fizycznej w atrakcyjnej formie - poprzez zdobywanie przez dzieci odznak sportowych, potwierdzających opanowanie określonych umiejętności ruchowych, w poszczególnych blokach podstawowych sportowych sprawności. Daje także możliwość uczestnictwa w zorganizowanej rywalizacji sportowej prowadzonej na różnych poziomach.

Celem Programu jest:

1)   stworzenie warunków do stymulowania i kształtowania nawyku podejmowania aktywności fizycznej przez dzieci,

2)   stworzenie warunków do poprawy sprawności fizycznej, stanu zdrowia oraz jakości życia dzieci i młodzieży, w tym profilaktyka nadwagi i otyłości, 

3)   promocja zdrowego i aktywnego stylu życia wśród dzieci i młodzieży,

4)   promocja różnych sportów wśród dzieci,

5)   wsparcie kadr pracujących z dziećmi i młodzieżą.

 

II.  PODSTAWA PRAWNA PROGRAMU

1.   Art. 29 ust. 8 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2023 r. poz. 2048).

2.   Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1270, 
z późn. zm.).

Projekt „Mały Mistrz” adresowany jest do podmiotów o zasięgu ogólnopolskim (ze strukturami w każdym z województw), które w ramach swojej podstawowej działalności statutowej realizują zadania w zakresie upowszechniania kultury fizycznej, posiadających doświadczenie w organizacji przedsięwzięć o takim charakterze.

Program jest finansowany ze środków budżetu państwa, którego  dysponentem jest Minister Sportu i Turystyki. Na jego realizację w 2024 roku przeznacza się kwotę 30 mln zł.

OPIS, TERMINY I WARUNKI REALIZACJI ZADAŃ

Projekt „Mały Mistrz” to uniwersalne narzędzie do realizacji celów zawartych w podstawie programowej zajęć edukacji wczesnoszkolnej. To propagowanie aktywności fizycznej w formie zdobywania przez dzieci odznak sportowych, potwierdzających opanowanie określonych umiejętności ruchowych, w poszczególnych blokach podstawowych sportowych sprawności, podczas realizowanych w szkole obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego.  

Główne cele zadania:

1.   upowszechnianie aktywności fizycznej dzieci i młodzieży,

2.   poprawa sprawności fizycznej i stanu zdrowia dzieci i młodzieży szkolnej,

3.   promowanie nowych, atrakcyjnych form zajęć ruchowych,

4.   zachęcenie uczniów do podejmowania nowych form aktywności fizycznej,

5.   określenie preferencji w wyborze aktywności fizycznej uczniów,

6.   monitorowanie stanu zdrowia, rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej uczniów klas I-III szkół podstawowych,

7.   wsparcie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania fizycznego w zaplanowaniu 
i przeprowadzeniu ciekawych zajęć wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej.

 

Projekt adresowany jest do uczniów klas I–III szkół podstawowych i obejmuje sześć zasadniczych bloków sportów z możliwością poszerzania o inne dziedziny aktywności fizycznej. W każdym bloku uczeń ma szansę opanowania określonych umiejętności oraz zdobycia wiedzy, za które nagradzany jest odpowiednią odznaką.

 

Poszczególne bloki sportów przedstawione są w układzie czasowym zgodnym  z rokiem szkolnym i dostosowane między innymi do warunków atmosferycznych, co jednak  nie powinno  ograniczać inwencji nauczycieli w realizacji projektu według własnej koncepcji, związanej m.in. z możliwościami danej placówki oświatowej.

Proponowane sporty i umiejętności do opanowania przez uczniów w ciągu trzech lat:

·     Rowerzysta – Turysta,

·     Gimnastyk – Tancerz,

·     Saneczkarz – Narciarz – Łyżwiarz,

·     Piłkarz – Nożny/ Ręczny/ Koszykarz/ Siatkarz,

·     Lekkoatleta,

·     Pływak – Wodniak.

 

Szkoła przystępując do projektu ma obowiązek realizacji cyklu zajęć i sprawdzianów  dla dzieci zapoznawanych z nowymi formami aktywności fizycznej. Poprzez ciągłość trwania projektu w klasach I – III, zaistnieje możliwość zbadania progresji umiejętności każdego dziecka. Bardzo ważnym elementem jest również pokazanie możliwości skutecznego zintegrowania zajęć aktywności fizycznej z innymi umiejętnościami zapisanymi w obecnej podstawie programowej nauczania. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej otrzymuje autonomię w realizacji projektu - w przypadku braku możliwości realizacji jednej ze sprawności może zastąpić ją inną. Zasadą jednak powinno być, że uczeń przez trzy lata zdobywa wiedzę i sprawność w danym sporcie, poprawiając systematycznie swoje osiągnięcia. 

Warunki realizacji zadania:

1.   zadanie może być realizowane w terminie od 1 czerwca do 31 grudnia 2024 r.,

2.   uczestnikami zadania w 2024 r. mogą być wyłącznie uczniowie klas I-III szkół podstawowych.