przejdź do Sochaczew.pl
Sochaczew
326714 odwiedzin

Wydarzenia

A A A

 

WIEŚCI Z BIBLIOTEKI


ROK SZKOLNY 2021/2022

 

 

 

   Dzień Postaci z Bajek


        5 listopada obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek - święto ustanowione w rocznicę urodzin Walta Disneya. Z tej to okazji w naszych szkolnych ławkach zasiedli uczniowie przebrani za swoich ulubionych bajkowych bohaterów. Na szkolnych korytarzach zagościły postacie Myszki Miki, Smerfów, księżniczek,  wróżek, Wojowniczych Żółwi Ninja, Baba Jaga oraz wiele innych postaci bajkowych. W dzieciństwie dzięki nim poznawaliśmy świat, śmialiśmy się i wzruszaliśmy. To dobra okazja, by zachęcić najmłodszych do czytania bajek, a co za tym idzie rozwijania  ich wyobraźni i kształtowania właściwych wartości moralnych.                                                                        

       Przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego  oraz komisja uczniowska mieli trudny wybór wyłonienia najciekawiej  przebranych osób.

 Najwięcej głosów zdobyli:

W kategorii klas I – III

Olga Kołodziejska kl. 1 a

Iga Kałęcka kl. 1 b

Zofia Plichta kl. 2 a

Ada Jarkiewicz kl. 2b

Sebastian Marzec kl. 3 a

Zofia Walendziak kl. 3 b

W katergorii klas IV – VIII

Franciszek Oziemblewski kl. 4a

Franciszek Gabryś kl. 5a

 

 

Róża Buniak kl. 5b

Natalia Szymańska kl. 6a

Ignacy Konrad kl. 7a

Kinga Gniwek kl. 8c

 

Bardzo dziękujemy Radzie Rodziców za przekazanie środków finansowych na zakup nagród w konkursie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania.

 

      Tradycją jest, że 29 września w  naszej szkole obchodzimy po raz kolejny Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania. W tym roku spotkanie rozpoczął Pan dyrektor Dariusz Kosiński. W akcji uczestniczyli uczniowie zerówki i klas 1-3 oraz grupy przedszkolne: Pszczółki i Jagódki. Młodszym koleżankom oraz kolegom czytali uczniowie klas starszych : Emila i Maja (5a), Agata i Blanka (7b). Zosia, uczennica klasy 3b czytała dzieciom na świetlicy oraz  w swojej klasie. W akcję zaangażowali się także wychowawcy klas 1-3 oraz nauczyciel bibliotekarz.  Ustalono, że akcja będzie cykliczna i większość klas będzie uczestniczyła w niej raz tygodniowo.

Głośne czytanie poza walorami edukacyjnymi posiada także szczególną moc – wzmacnia więź emocjonalną między słuchaczem (dzieckiem), a czytającym. Książka  staje się  więc alternatywą formą spędzania czasu. Dlatego zachęcamy także rodziców do wspierania akcji w domu lub zapraszamy do szkoły.

 

    

 

                          

 

 

ROK SZKOLNY 2020/2021

 

Dzień Kubusia Puchatka


W 2021 r. święto ukochanego przez wszystkich misia przypadło na dzień 18 stycznia. Jest to data upamiętniająca urodziny pisarza, Alana Alexandera Milne`a, -twórcy legendarnego niedźwiadka.

W naszej szkole w klasach I odbyło się głośne czytanie przygód przyjaciół ze Stumilowego Lasu.

Przeczytane opowieści były bodźcem do swobodnych wypowiedzi dzieci na temat roli przyjaźni i przyjaciół w życiu każdego człowieka. Stały się także doskonałą okazją do rozwijania zainteresowań czytelniczych najmłodszych uczniów naszej szkoły, a także uświadomienia im, jakie  korzyści wynikają z czytania książek.

 

KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z CZYTANIA KSIĄŻEK


„Czytanie dobrych książek jest niczym rozmowa z najwspanialszymi ludźmi minionych czasów”.

             (Kartezjusz)

 

Książki stawiają pytania pobudzające

do dalszych przemyśleń! 

                                                          Czytając, wzbogacamy

                                                          pamięć i słownictwo!

 

                                              

Książki rozwijają naszą wyobraźnię !

                                           Czytanie jest gimnastyką dla mózgu !

Książki są oknem na świat, dobrym tematem

do rozmów, dostarczają wiele informacji.

                                                                                                                                                                                

  

 

  Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych (MMBS)

Tradycje MMBS sięgają 1999 r., kiedy to Międzynarodowe Stowarzyszenie Bibliotekarstwa Szkolnego zainicjowało obchody Międzynarodowego Dnia Bibliotek Szkolnych, które przypadły na czwarty poniedziałek października. Od 2008 r. obchodzimy w październiku Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych.

Z okazji tego święta także i nasza biblioteka podjęła pewne działania. Były to:

  • Konkurs „Najbardziej rozczytana klasa”, którego celem było podniesienie frekwencji czytelniczej we wszystkich klasach (w kategorii klas I-III wygrała klasa I b, zaś w kategorii klas IV-VIII – zwyciężyła klasa IV b).
  • „Wielki maraton czytelniczy” w klasach I-III.
  • „Czytanie na drugie śniadanie”, czyli dla najmłodszych (oddział „0”).
  • Akcja pod hasłem „Przeczytałem, polecam…”, w ramach której chętni uczniowie promowali swoje ulubione książki w formie plakatów i recenzji (wystawa w bibliotece).
  • Wystawa „Zbiory z bibliotecznej szafy” odświeżająca stare pozycje i zachęcająca do ich wypożyczania zarówno przez uczniów jak i nauczycieli.
  • „Książkowa Lista Przebojów” – spisany przez uczniów wykaz  książek, które powinny znaleźć się w bibliotece.
  • Wystawa nowości wydawniczych.
  • Akcja „Podaruj książce nowe życie” zachęcającą do przekazywania bibliotece książek, które być może zalegają już tylko domowe półki (akcja trwa cały rok ze szczególnym podkreśleniem hasła „Podaruj książkę pod choinkę…”).
  • Cykl konkursowy: w klasach I-III w ramach Wielkiego Maratonu Czytelniczego (przeniesiony ze względu na naukę zdalną) oraz w klasach IV-VIII konkurs literacki „Każdy może tworzyć, pozostaw po sobie ślad” (przedłużony na kolejne miesiące).

A. Szymanik-Kosiorek

 

NOWOŚCI KSIĄŻKOWE W BIBLIOTECE SZKOLNEJ GODNE POLECENIA

Dla młodszych czytelników

  1. Książki z serii „ Biuro detektywistyczne Lassego i Mai”: „Tajemnica cyrku”, „Tajemnica szkoły”, „Tajemnica hotelu”, „Tajemnica kawiarni”, „Tajemnica zamku”, „Tajemnica szpitala”, „Tajemnica mody”, „Tajemnica biblioteki”, „Tajemnica diamentów”
  2. Marcin Pałasz: „Sposób na Elfa”, „Elf i skarb wuja Leona”, „Elfie, gdzie jesteś?”, „Elf i dom demonów”
  3. Książki z serii „Kryminał dietetyczny”: „Walenty i spółka budują piramidę”, „Walenty i spółka szukają witamin”, „Walenty i spółka podróżują w czasie”, „Walenty i spółka znajdują mapę”, „Walenty i spółka organizują olimpiadę”
  4. Barbara Tylicka: „O krakowskich psach i kleparskich kotach”
  5. Barbara Gawryluk: „Pudełko pełne kotów”
  6. Katarzyna Ryrych: „Wyspa mojej siostry”
  7. Katarzyna Ziemnicka: „Hipacy chce się zakochać”
  8. Agnieszka Frączek: „Opowiadania o psach”
  9. Renata Piątkowska: „Opowiadania o kotkach, kotach i kociskach”
  10. Marcin Pałasz: "Wszystko zaczyna się od marzeń"

 

Dla nieco starszych czytelników

  1. Renata Opala: „Dzienniczek zakręconej nastolatki”, cz.1-5
  2. Kiran Millwood Hargrave: „Dziewczynka z Atramentu i Gwiazd”
  3. Moony Witcher: „Długa podróż Garry`ego Hopa”
  4. Zuzanna Orlińska: „Detektywi z klasztornego wzgórza”
  5. Ina Brandt: „Sowie czary. Cudowna przyjaźń”
  6. Joanna Olech: „Tarantula, Klops i Herkules”
  7. Katarzyna Ryrych: „Tylko dla twoich oczu”
  8. Grażyna Bąkiewicz: „Mówcie mi Bezprym”
  9. Joanna Wachowiak: „Awaria”
  10. Marcin Pałasz: "Licencja na zakochanie"


Poniżej podaję strony internetowe, na których znajdziemy darmowy dostęp do książek:

https://wolnelektury.pl/

https://lektury.gov.pl/

 

A. Szymanik-Kosiorek

 

                                                          

 

                  

 

 

25 LISTOPADA – DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA

Czy jest osoba, która nie ma w domu pluszowego misia? Małego, nieco większego, być może trochę zapomnianego, ale z pewnością ulubionego, wyjątkowego, którego widok przywołuje wspaniałe wspomnienia zarówno u dzieci jak i dorosłych. Z pewnością znacie literackie postacie Misia Paddingtona, Misia Uszatka, Kubusia Puchatka czy Misia Yogi.

Dziś pluszowy miś to ponadczasowa zabawka, której historia sięga roku 1902, kiedy to podobno Teodor Roosvelt, ówczesny prezydent USA, podczas polowania nakazał uwolnić postrzelonego małego niedźwiadka. Gdy historia nabrała rozgłosu w prasie, jeden z czytelników, producent zabawek, zainspirowany ową historią, postanowił stworzyć nową zabawkę dla dzieci, pluszowego misia.

Uwaga! Konkurs!

Z pewnością i Wy (najmłodsi uczniowie z klas I-III) macie swojego ulubionego MISIA: literackiego lub własnego,  domowego. Podzielcie się informacjami o nim w formie pracy pisemnej (opis w Wordzie, czcionka 12), w której zamieścicie następujące informacje: imię misia, wygląd, dlaczego jest dla Was taki ważny, kto Wam go podarował. Możecie dołączyć zdjęcie swojej maskotki.

Prace proszę przesyłać do końca roku kalendarzowego na adres e-mail biblioteki szkolnej:

 

bibsochsp2@tlen.                         

 

                                         


 

 

20 LISTOPADA- Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka


20 listopada 1989 r. Organizacja Narodów Zjednoczonych, z inicjatywy Polski,  uchwaliła Konwencję o Prawach Dziecka. Jest ona najważniejszym dokumentem, którego istotą jest ochrona praw dzieci. Co zawiera ów dokument? Przede wszystkim opisuje i wyjaśnia prawa dzieci, a także je chroni (prawa cywilne, socjalne, kulturalne, polityczne). Więcej na ten temat znajdziecie na: https://pl.wikipedia.org/wiki/Konwencja_o_prawach_dziecka.

 

Wykaz książek dla dzieci o prawach człowieka i dziecka:

  • Grzegorz Kasdepke, Mam prawo, czyli nieomal wszystko, co powinniście wiedzieć o prawach dziecka, a nie macie kogo zapytać, wyd. National Geographic  2007
  • Anna Czerwińska-Rydel, Renata Piątkowska, Moje prawa. Ważna sprawa, wyd. Literatura 2014
  • Joanna Olech i Edgar Bąka, Mam prawo i nie zawaham się go użyć!, wyd. Wytwórnia 2014
  • Joanna Krzyżanek, Dzieciaki z ulicy Tulipanowej, czyli prawa Małych i Dużych, wyd. Jedność 2015
  • Pernilla Stalfelt, Twoje prawa ważna sprawa, wyd. Czarna Owieczka 2011
  • Wszyscy ludzie rodzą się wolni. Ilustrowana Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, wyd. Arkady we współpracy z AI, Warszawa 2009
  • Artur Maciak, Nic o nas bez nas! Dzieci i ich prawa. (KSIĄŻKA DOSTĘPNA W BIBLIOTECE SZKOLNEJ)

 

 

Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania 2020


W 2020 roku  Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania przypadł na 29 września (wtorek). Wydarzenie przyjemne i pożyteczne. Inicjatywa powstała w Polskiej Izbie Książki w 2001 r. Patronką wybrano Janinę Porazińską, autorkę, która wiele swoich książek napisała z myślą o dzieciach. Data 29 września to dzień urodzin pisarki.

Cel święta to propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych dzieci.

Książki są skarbnicą wiedzy, rozwijają wyobraźnię, poszerzają zakres słownictwa, przenoszą czytelnika w świat fantazji, a przede wszystkim pozwalają przeżywać wspaniałe emocje.

Motywem przewodnim święta jest głośne czytanie, a to z kolei wspaniała okazja do budowania więzi i wspólnego spędzania czasu nie tylko z kolegami czy koleżankami, ale także z dziadkami, rodzicami czy starszym rodzeństwem.

W naszej szkole głośne czytanie objęło oddział „0”, a także klasy 1-3. Oczywiście w klasach starszych również święto to zostało rozpropagowane. Hasłem przewodnim stały się słowa Wisławy Szymborskiej:

„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”.

Dzieciaki słuchały utworów Janiny Porazińskiej, m.in. ze zbiorku „Psotki i śmieszki”. W akcję włączył się aktyw biblioteczny „Koło Przyjaciół Biblioteki”, a także pani pedagog.

 

                    

 

                                          

 

 

 

Rok szkolny 2019/2020

Narodowy Program Rozwoju czytelnictwa

Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Marii Konopnickiej w Sochaczewie w 2019 roku realizuje Rządowy program  „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” – Priorytet 3, którego celem jest rozwijanie zainteresowań i aktywności czytelniczej uczniów. W ramach programu uzyskaliśmy wsparcie finansowe  w kwocie 15 000 zł (w tym 3 000 zł - wkład własny organu prowadzącego) na zakup nowości wydawniczych do biblioteki szkolnej. Zakup książek w ramach dotacji był  dużym i czasochłonnym wyzwaniem. Tworząc listę książek do kupienia braliśmy pod uwagę opinie uczniów, którzy swoje propozycje książkowe wrzucali do ”Skrzynki życzeń czytelniczych”.

Biblioteka szkolna wzbogaciła się o 981 egzemplarzy nowych książek dla dzieci i młodzieży, w tym o lektury szkolne.  Doposażenie naszej biblioteki w książki do czytania pozaedukacyjnego – dla przyjemności niewątpliwie wpłynie na  większe zainteresowanie uczniów czytaniem.

Nasi uczniowie uczestniczyli w wielu akcjach i wydarzeniach promujących czytelnictwo m.in.: Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania, Międzynarodowy Dzień Kropki, Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych, Światowy Dzień Pluszowego Misia, Dni Książki, Ogólnopolskie Czytanie Jeżycjady, Tydzień Głośnego Czytania, Ogólnopolska Akcja „Jak nie czytam jak czytam”.

Zapraszamy do biblioteki po nowości książkowe.

 

                       


Rok szkolny 2018/2019

 

Wieści z biblioteki szkolnej

 

„Jak nie czytam , jak czytam”.

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Marii Konopnickiej w Sochaczewie  włączyła się w ogólnopolską akcję masowego czytania „Jak nie czytam, jak czytam”, której pomysłodawcą i głównym organizatorem jest redakcja miesięcznika „Biblioteka w Szkole”. Akcja polega na biciu rekordu w czytaniu książek w jednym momencie, a jej celem jest oczywiście promocja czytania dla przyjemności oraz kreowanie mody na czytanie. Uczniowie pokazują, że wbrew powszechnej opinii czytają książki i czerpią z tego radość.  Czytanie kojarzy się im pozytywnie – jako relaks, rozrywka, sposób na spędzenie wolnego czasu.

W naszej szkole wydarzenie zostało poprzedzone ogłoszeniem klasowego konkursu na plakat promujący czytanie. W przeddzień akcji plakaty konkursowe zostały wyeksponowane na hallu szkolnym, tak aby każdy uczeń mógł oddać głos na pracę, która jego zdaniem jest najlepsza. Uczniowie byli bowiem jurorami w tym konkursie. Następnego dnia kolorowe plakaty dekorowały okna i główne wejście do szkoły ciesząc oczy wszystkich wchodzących.

W tej najpopularniejszej akcji czytelniczej w Polsce uczestniczyła cała społeczność szkolna. W piątek, 7 czerwca, na 3 godzinie lekcyjnej uczniowie pod opieką nauczycieli wyszli na boisko szkolne. Przez 15 minut czytaliśmy swoje książki. Ciche czytanie zakończył „nieokreślony gwar” – na hasło start każdy uczestnik głośno przeczytał kilka zdań ze swojej książki.  

Podczas wydarzenia rozstrzygnięte  zostały także konkursy biblioteczne. Wręczyliśmy narody dla najlepszych czytelników, dla najbardziej zaczytanych klas oraz  za najciekawsze plakaty promujące czytelnictwo.

Spotkanie było doskonałą okazją do budowania pozytywnych skojarzeń z czytaniem. Pokazaliśmy, że czytaniu może towarzyszyć atmosfera zabawy i radości, sprawiliśmy, że cała szkoła rozłożyła się wygodnie na trawie i wspólnie poczytała.

 

 

 

Za nami dwa miesiące działań promujących czytelnictwo i bibliotekę w naszej szkole. Wszyscy uczniowie otrzymali darmowe podręczniki, które na koniec roku szkolnego zobowiązani są oddać do szkolnej biblioteki. Włączyliśmy się w Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania. Dzieci z klas „0” , I a i I b uczestniczyły w zajęciach czytelniczych „Elmer – akceptacja inności”. W październiku Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych świętowaliśmy „Słodkim piątkiem z biblioteką”. Uczniowie mieli możliwość sprawdzenia swojej wiedzy dotyczącej znajomości książek i  funkcjonowania biblioteki. Biliśmy również rekord wypożyczeń. Ogłosiliśmy konkurs na najlepszego czytelnika i najlepiej czytającą klasę oraz dwie akcje „Podaruj książkę bibliotece” i „Zostań wolontariuszem biblioteki”.

Przed nami kolejne wyzwania. Będziemy np. „Wkręcać w pomaganie” i świętować

Dzień Pluszowego Misia. Zapraszamy do biblioteki.

 

  1. Simczuk

  

 

 

Rok szkolny 2017/2018

 

Światowy Dzień Pluszowego Misia - 25 Listopada

W bibliotece szkolnej odbyło się miłe spotkanie z najmłodszymi uczniami z klasy 0 i I b. Wspominaliśmy wspólnie o sympatycznej zabawce z dzieciństwa, która stała się bohaterem wielu książek, bajek i filmów dla dzieci. Najpopularniejszym misiem jest oczywiście Kubuś Puchatek. O nim też znalazło się najwięcej książeczek na przygotowanej wystawie. Warto dodać, że piękną kolekcję książkową o tym pluszaku otrzymaliśmy  w prezencie od uczniów naszej szkoły Szymona i Oliwii Kłos, za co serdecznie dziękujemy. Oprócz dyskusji na temat misiów z różnych stron świata dzieci wysłuchały wierszyków i piosenek o misiach w wykonaniu starszych kolegów i koleżanek. Spotkanie przebiegło w ciepłej atmosferze i było naprawdę "misiowo" udane. Uśmiech i zadowolenie na twarzach dzieci - to najlepsze podsumowanie zabawy.

 

    

 

 

       

 

Podręczniki i ćwiczenia już rozdane! We wrześniu swoje książki odbierali uczniowie wszystkich klas naszej szkoły. Nowe podręczniki otrzymały – klasy 1, 4 i 6; uczniowie klas 2, 3, 5 odebrali podręczniki, z których już się uczyli ich starsi koledzy . Na koniec roku trzeba będzie oddać otrzymane podręczniki, a więc – szanujcie je i dbajcie o nie!!!. W tym roku przyjęto 3946 ćwiczeń i podręczników. Jak widać było ich niemało, więc dla pani bibliotekarki, był to czas pełen stresu i wysiłku fizycznego.

Jednocześnie wypożyczane są lektury i inne pozycje książkowe. Cieszy nas duży ruch w bibliotece, to, że wypożyczacie książki (nie tylko lektury obowiązkowe) i to, że lubicie tutaj przebywać ….

 

Październik to święto wszystkich bibliotek szkolnych na świecie.

Kto wymyślił takie święto?



W 1971 roku powstało Międzynarodowe Stowarzyszenie Bibliotekarzy Szkolnych. Organizacja ta zajmuje się problemami bibliotek oraz bibliotekarzy szkolnych. I właśnie to Stowarzyszenie w 1999 roku zainicjowało Międzynarodowe Święto Bibliotek Szkolnych. Obchodzone jest w czwarty poniedziałek października. Celem akcji jest zwrócenie uwagi na ogromną rolę bibliotek w życiu szkoły, w nauce i rozwijaniu zainteresowań czytelniczych.

Z tej okazji biblioteka ogłasza konkurs " Zagadki Literackie". W październiku, co tydzień na tablicy ogłoszeń będzie nowa zagadka. Rozwiązania przynosimy do biblioteki na podpisanych karteczkach. Na najwytrwalszych czekają niespodzianki.

Cały rok będzie trwał konkurs " Najlepszy czytelnik" i " Najlepsza klasa". Zobaczymy kto okaże się " molem" książkowym, czyli tym, kto kocha czytać.

 

Rok szkolny 2016/2017


XIV POWIATOWY KONKURS ,, TĘ KSIĄŻKĘ WARTO PRZECZYTAĆ''.

Za nami XIV edycja konkursu powiatowego ,,Tę książkę warto przeczytać'' . Konkurs organizowany jest przez Pedagogiczną Bibliotekę Wojewódzką im. KEN w Warszawie - Filia w Sochaczewie. Bibliotekę wspierało Starostwo Powiatowe i Powiatowy Zespół Edukacji, Kultury i Sportu w Sochaczewie, które było partnerem i sponsorem powiatowych eliminacji.

Każdy z uczestników miał ,, swoje pięć  minut'' - czas w którym musiał jak najlepiej zaprezentować swoją ulubioną książkę. Chętni znaleźli się również wśród uczniów naszej szkoły, którzy zgłosili się na szkolne eliminacje do biblioteki. Po przesłuchaniu i burzliwej naradzie, komisja postanowiła dać szansę następującym osobom:

Adam Głuszek z klasy III , Aleksandra Niszczak również z klasy III i Jan Gabryś z klasy IV.

To właśnie  te osoby reprezentowały nasza szkołę na tym konkursie. Wszyscy bardzo ciekawie opowiadali o swojej ulubionej lekturze.

To właśnie Kacper Niewypał- w którego wcielił się Adaś Głuszek z klasy III i jego ,, Obłędne notatki'' bardzo duże wrażenie zrobiły na komisji i przyznano mu II miejsce w kategorii klas 1-3.

Jeszcze raz bardzo serdecznie gratulujemy  naszym uczniom udanego występu, a Adasiowi życzymy dalszych sukcesów czytelniczych!!! Już z niecierpliwością czekamy na kolejną edycję tego konkursu!

 

  

 

 Podsumowanie I półrocza

 

W czytelnictwie w klasach I- III wyrózniła się klasa III b ( wypożyczono razem 100 egzemplarzy).

W klasach IV-VI wyróżniła się klasa IVb ( wypożyczono razem 87 egzemplarzy).

 

Najlepszymi czytelnikami w szkole zostali:

Jakub Skorupski z klasy IIIb i Jakub Florczak z klasy IV b.

 

Serdecznie gratulujemy!

 

 

BIBLIOTEKA SZKOLNA ZAPRASZA DO UDZIAŁU

W KONKURSIE:

,, PROJEKTUJEMY EKSLIBRIS BIBLIOTEKI SZKOLNEJ''.

 

1. Konkurs ma na celu:

a) powrót do tradycji oznaczania księgozbioru ekslibrisem- znakiem książki

b) poznanie różnych technik wykonywania ekslibrisu

c) zainspirowanie do rozwijania różnorodnych zainteresowań i umiejętności uczniów.

2. Konkurs jest adresowany do uczniów klas IV-VI.

3. Każda zgłoszona do konkursu praca powinna na odwrocie zawierać: imię, nazwisko oraz klasę.

4. Prace prosimy przynosić do biblioteki szkolnej.

5. Technika wykonania ekslibrisu jest dowolna.

6. Czas trwania konkursu: od 1 lutego do 1 marca 2017r.

7. Prace będą eksponowane w bibliotece szkolnej.

8. Przewidziano nagrody dla autorów trzech najciekawszych prac.

Wszelkich dodatkowych informacji o konkursie udziela biblioteka szkolna.

Serdecznie wszystkich zapraszamy!!!

ORGANIZATORZY

 

 

 Rozstrzygnięcie konkursu!

Komisja konkursowa w składzie: p. A. Domańska, p. J. Miziołek, p. E. Cieślak przyznała następujące miejsca w konkursie bibliotecznym: ,,Zaprojektuj zakładkę do książki''. Komisja stanęła przed trudnym zadaniem, ponieważ wszystkie prace były bardzo ciekawe i pomysłowe.

Zwycięzcami zostali: 

I miejsce- Elena Witkowska z kl. III b 

II miejsce - Wiktoria Ardecka z kl. Vb 

                 Wiktoria Kamińska z kl. Vb 

                 Julita Orlińska z kl. IV b 

III miejsce- Maciej Radecki z kl. VI b

Zakładki możemy oglądać w bibliotece szkolnej. Wszystkim uczestnikom bardzo dziękujemy za udział, a zwycięzcom serdecznie gratulujemy!!!

 


KĄCIK CIEKAWEJ KSIĄŻKI

 

Dużą popularnością wśród uczniów  cieszy się książka L. Pichona -,, Tomek Łebski''. 

Opowiada ona o zabawnych perypetiach szkolnych jedenastoletniego chłopca, Tomka Łebskiego. Tomek chodzi do piątej klasy szkoły podstawowej. Lubi rysować, łatwo daje się ponieść wyobraźni i nie może się skupić na lekcjach. Często kłóci się ze swoją starszą siostrą Danką, nie oddaje na czas prac domowych i lubi płatać figle przemądrzałemu koledze z klasy, Markowi. Tomek jest miłośnikiem zespołu rockowego 3PACZKA. Zainspirowany ich sukcesem zakłada z najlepszym przyjacielem Darkiem własny zespół o nazwie PZOMBIE. Chce w ten sposób zaimponować Asi, koleżance z klasy, która mu się podoba. Tak zaczyna się pierwsza część perypetii Tomka Łebskiego. Tekst przeplata się z zabawnymi czarno-białymi ilustracjami.

 

Kolejną  pozycją na którą z niecierpliwością czekają uczniowie to książka J. Kinneya-,, Dziennik Cwaniaczka''.


Cała seria to przezabawne losy Grega Heffleya, narratora historii. Greg jest gimnazjalistą i bynajmniej nie jest z tego zadowolony. Uważa, że gimnazjum to najgłupszy pomysł na świecie, a jego rówieśnicy to banda idiotów. Życie nastolatka to wcale nie taka zabawna sprawa - denerwujące rodzeństwo, wpadający na dziwaczne pomysły rodzice i w końcu przeróżne problemy w szkole - jednym słowem nie ma czego zazdrościć. Greg wszystkie bóle przelewa na papier w postaci historyjek i obrazków.

Książka jest stosunkowo krótka. Jest to mieszanka powieści i komiksu, autor (Jeff Kinney) bowiem co rusz przedstawia nam rysunkowe puenty. Same rysunki są bardzo proste i miłe dla oka. Humor z całą pewnością jest udany. Niejedna sytuacja ubawi was do łez. I tu pojawia się właśnie sprawa odbiorcy, do którego jest skierowana książka. Pomimo obrazków nie należy zapominać, że Greg jest gimnazjalistą, dlatego też Dziennik cwaniaczka niezupełnie nadaje się dla małych dzieci. Natomiast młodzież powinny rozbawić perypetie Grega, choć myślę, że i dorosły nie raz parsknąłby śmiechem. Wracając do żartów, owszem, są one bardzo dobre, ale na dłuższą metę mogą męczyć. Na dłuższą metę, czyli gdybyście zamierzali przeczytać rzędem wszystkie części. Przynajmniej ja miałem takie wrażenie, gdy przeczytałem trochę za dużo naraz. Po prostu przesyciłem się tym humorem (kolejne porażki Grega, tarapaty, w które wpada itp.).

Jeśli nie znacie jeszcze Grega Heffleya, to zachęcam do czytania. Książkę czyta się błyskawicznie, więc czasu nie stracicie, a na pewno świetnie się ubawicie.

I jeszcze coś dla nieco młodszych czytelników z serii Na Pomoc Zwierzakom Autor: Tina Nolan. 

Zgubione... porzucone... zaniedbane? Odtąd ich domem będzie „Cichy kąt”! W idealnym świecie takie miejsca jak schronisko „Cichy kąt” nie byłyby potrzebne. Jednak Ewa i Karol Mareccy, których rodzice prowadzą schronisko, wiedzą, że w życiu nie zawsze jest idealnie. Codziennie zjawia się nowe zwierzę, które potrzebuje ich pomocy! Pewnego dnia Ewa spotkała nad rzeką rodzinę kaczek i natychmiast zakochała się w najmniejszym, nieśmiałym kaczątku, które nazwała Dusią. Mała kaczuszka z trudem dotrzymywała tempa silniejszym braciom i siostrom i pewnego dnia odłączyła się od rodziny. Ewa wie, że na takie samotne maleństwo czyha wiele niebezpieczeństw, dlatego robi wszystko, co w jej mocy, aby odnaleźć Dusię całą i zdrową.

 

 

KSIĄŻKA TO TWÓJ NAJLEPSZY PRZYJACIEL 

 

Rozpowszechnianie czytelnictwa to jeden z głównych priorytetów na rok szkolny  2016/2017. 

Uczniowie z klasy IA i OA wzięli udział we wrześniowym spotkaniu z p. bibliotekarką. 

Lekcje biblioteczne miały na celu przekazanie najmłodszym podstawowych wiadomości dotyczących korzystania z biblioteki szkolnej. Po zapoznaniu z regulaminem biblioteki i czytelni, każdy z uczniów mógł wypożyczyć sobie książeczkę. W ramach akcji  ,,Cała Polska czyta dzieciom'' pani bibliotekarka zapoznała dzieci z fragmentami najnowszych pozycji. Na zakończenie każdy uczestnik spotkania otrzymał mały podarunek-zakładkę do książki. Chcemy również poinformować , że nauczyciele naszej szkoły również włączyli się w promowanie czytelnictwa i wraz z uczniami odwiedzają naszą bibliotekę. Wspólne czytanie bardzo spodobało się wszystkim. W najbliższym czasie biblioteka będzie gościła  uczniów zarówno z klas młodszych, jak i starszych. Mamy nadzieję, ze udział w lekcjach bibliotecznych będzie ciekawą odmianą. W szkole trwa również akcja ,,Cała Polska czyta dzieciom''. Będziemy sie spotykać i czytać wybrane utwory, a w związku z obchodami 100 - lecia szkoły szczególnie będziemy propagować utwory naszej patronki - Marii Konopnickiej oraz pogłębiać wiedzę o jej życiu i twórczości. 

W ramach projektu czytelniczego wszyscy nauczyciele będą realizować na swoich zajęciach zagadnienia z edukacji czytelniczej.

 

 

Biblioteka szkolna przypomina o konkursach: 

 

1. Projektujemy zakładkę do książki. 

2. Ułóż hasło zachęcające do czytelnictwa. 

Przypominamy , że termin składania prac upływa 15 grudnia 2016 r. 

                                                                                         ZAPRASZAMY!!!!   

W ramach ,, PROJEKTU CZYTELNICZEGO'' biblioteka szkolna przez cały tydzień realizuje zagadnienia z edukacji czytelniczej. Organizujemy PORANKI Z KSIĄŻKĄ - uczniowie klas starszych czytają nowości książkowe uczniom przebywającym w tym czasie na  świetlicy szkolnej oraz dzieciom z kl. 0 A i kl. I. Ponadto w bibliotece organizowane są ,, Warsztaty plastyczne'' na których uczniowie mogą rozwijać swoje  zdolności plastyczne i nie tylko. Uczniowie bardzo chętnie i aktywnie uczestniczą w realizacji naszego projektu, mamy nadzieję, że  zapału wystarczy im do końca roku szkolnego.

             

Biblioteka zachęca zarówno uczniów , jaki i ich rodziców do tego , aby włączyli się w akcję 

,, UWOLNIJ KSIĄŻKĘ''. Jeżeli w domu znajdują się książki , które zostały już przeczytane można przynieść je do biblioteki, żeby ktoś inny mógł z nich skorzystać . 

 


Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej dotyczącym kompetencji czytelniczych 
w podstawie programowej, biblioteka w roku szkolnym 2016/2017 realizuje ,, PROJEKT CZYTELNICZY''.

 

Kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2016/2017:

- upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji wsród dzieci i młodzieży;

- wyposażenie dziecka w umiejętność czytania i pisania;

- rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem polskim, wzbogacenie zasobu słownictwa uczniów;

- nabywanie umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł

  z zastosowaniem technologii informacyjno- komunikacyjnych;

- nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni odwoływać sie do zasobów biblioteki szkolnej i współpracować;

  z nauczycielem bibliotekarzem w celu wszechstronnego przygotowania uczniów do samokształcenia

  i świadomego wyszukiwania i wykorzystywania informacji ;

- kształtowanie postaw , wychowanie do wartości;

-wprowadzenie uczestników zajęć w świat wartości uniwersalnych, jakimi powinni się kierować w życiu,

 takich jak: szacunek, uczciwość, odpowiedzialność, przyjaźń i tolerancja.

                                

                                                                                     DRODZY RODZICE !   

"Bez względu na to ile masz zajęć, najważniejszą rzeczą,

jaką możesz zrobić dla przyszłości swego dziecka,

oprócz okazywania mu miłości przez przytulanie, jest codzienne

głośne czytanie oraz radykalne ograniczenie telewizji…"

Jim Trelease

                     Umiejętność czytania jest darem. Darem, który poza zwykłym przekazywaniem informacji może sprawiać wiele przyjemności czytającemu. Czytający , powinien mieć rozbudzone zainteresowania i zamiłowania czytelnicze. Proces rozwoju czytelnictwa jest długotrwały, a podjęty trud procentuje po czasie, który jest niezbędny na poszukiwanie własnej drogi w świecie literatury.

                     Bardzo ważną rolę, w budowniu czytelniczych nawyków dzieci pełni RODZINA. Codzienne praktyki czytelnicze rodziców sprzyjają budowaniu prestiżu książki, poczuciu, że jest to oczywisty i naturalny spsób spędzania wolnego czasu. Wychowanie i rozwój młodego czytelnika opiera się głównie na wdrożeniu go do swobodnego kontaktu z książką. W przypadku wielu innych możliwości, środków masowego przekazu, gier komputerowych, telewizji- wybór książki czy czaspoisma dla dzieci, nie jest wyborem prostym. Książka może być ładna, mądra, ciekawa, ale coraz trudniej jest jej konkurować z pozostałymi propozycjami. Obecnie powszechną tendencją jest dążenie do możliwie wczesnego wdrażania dzieci do aktywnego czytelnictwa. Jednym z najcenniejszych motywów czytania, jest,,zamiłowanie'' do niego. Zwyczaj ten, jeżeli będzie podtrzymywany i stale pielęgnowany może stać się pasją czytelniczą młodego człowieka i sprawić, że książka będzie mu wiernie  towarzyszyć przez całe życie. Pamiętajmy, że nikt nie rodzi się czytelnikiem, czytelnika trzeba wychować. Przedstawiamy pięć kroków, które należy podjąć w tym kierunku:

  • wprowadzamy rytuał głośnego czytania dziecku 20 minut dziennie,
  • jeśli dziecko o to prosi – wielokrotnie czytamy tę samą książkę lub wiersz,
  • pozwalamy na pytania, rozmowy, powrót do poprzedniej strony,
  • unikamy podziałów na książki dla chłopców i dla dziewcząt,
  • sami bądźmy przykładem – dzieci powinny widzieć dorosłych zagłębionych we własnych lekturach.

                      MY -WYCHOWAWCY WASZYCH DZIECI zawsze służymy pomocą. W tym roku szkolnym opracowany został ,, PROJEKT CZYTELNICZY'', w ramach którego zachęcamy wszystkich uczniów do licznych akcji czytelniczych i konkursów. Poniżej przedstawiamy literaturę, która mamy nadzieję okaże się przydatna w rozwijaniu zamiłowania dzieci do cztania książek.

                                                                                                     Z poważaniem 

 Dyrektor Szkoły , Rada Pedagogiczna

Literatura dla rodziców"

 

  • Andrzejewska J.- Biblioteka szkolna teoria i praktyka. Warszawa 1996,
  • Biała A.- Kształtowanie postaw czytelniczych u dzieci. Źródło: www.publikacje.edu.pl,
  • Dziecko, rodzina, biblioteka. Warszawa 2002,
  • Papuzińska J.- Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką.
    Warszawa 1988,
  • Papuzińska J.- Książka, dzieci, biblioteka. Warszawa 1992,
  • Pieter J.- Czytanie a lektura. Katowice 1967.

Więcej pozycji można znaleźć na portalu internetowym  Ogólnopolskiej Kampanii „Cała Polska Czyta Dzieciom”.

 

ZALETY KSIĄŻKI 

 1. Książka pozwala nam rozwijać język i słownictwo. 

 2. Uczy nas wyrażać myśli i rozumieć innych. 

 3. Książka rozwija myślenie. 

 4. Dostarcza nam pojęć myślowych i nowych idei. 

 5. Rozszerza naszą świadomość i nasz świat. 

 6. Książka pobudza fantazję, uczy budować obrazy wyobraźni. 

 7. Książka dostarcza nam wiedzy o innych krajach i kulturach, o przyrodzie, technice o tym wszystkim, 

     o czym chcielibyśmy dowiedzieć się czegoś więcej. 

 8. Książka rozwija nasze uczucia i zdolność do empatii. 

 9. Wyrabia w nas umiejętność wczucia się w czyjąś sytuację.

 10. Książka dodaje sił i zapału.

 11.Dostarcza nam rozrywki i emocji, może rozśmieszyć lub zasmucić.

 12. Książka może stawiać pytania, które angażują i pobudzają do dalszych przemyśleń.

 13. Książka uczy nas etyki. skłania do namysłu nad tym, co słuszne, a co nie.

 14. Książka może wytłumaczyć rzeczywistość i pomóc w zrozumieniu zależności.

 15. Książka pomaga nam zrozumieć siebie, zrozumieć innych.

 16. Książka jest naszym towarzyszem w samotności, łatwo wziąć ją ze sobą i czytać gdziekolwiek.

 17. Książka jest częścią naszego dziedzictwa kulturowego, dzięki niej mamy wspólne doświadczenia.

 18. Książka dla dzieci to pierwsze spotkanie z literaturą - nieograniczonym światem,

       z którego czerpiemy przez całe życie.

 

 

Rok szkolny 2015/2016

 

Konkurs czytelniczy  „ Zagadki i zadania  czytelnicze” został rozstrzygnięty!!! 

Wzięło  w nim udział  26 osób. Nagrodą była ocena bardzo dobra z języka polskiego.

Zwycięzcami zostali :

ucz. kl. 6 a Inga Ert-Ebert                 

ucz. kl. 4 a – Ewelina Tomecka                    

ucz. kl. 4 a – Amelia Ratajczak

ucz. kl. 4 b – Weronika Wolna

 

Gratulujemy !!! Mamy nadzieję, że wszyscy dobrze się bawili.

 

Najwięcej problemów z krzyżówki sprawiło hasło: ALMANACH. Jest to m.in. zbiór utworów literackich współczesnych sobie autorów.

 

Wreszcie nadszedł długo oczekiwany dzień.

 

W listopadzie do biblioteki trafiły piękne nowe książki zakupione w ramach projektu „Książki naszych marzeń” realizowanego przez Ministerstwo  Edukacji Narodowej.. Wszyscy będą mogli obejrzeć  je  na wystawie   przygotowanej w czytelni i wypożyczyć. Na pewno każdy znajdzie coś ciekawego dla siebie. Życzymy miłej lektury!!!

 

                                   Kroniki Archeo - Kto z was nie chciałby choć na jeden dzień wcielić się w rolę detektywa? Przygoda życia? Czemu nie. Dzięki bohaterom "Kronik Archeo" Agnieszki Stelmaszyk wszystko może się wydarzyć. Wspólnie z Bartkiem i Anią Ostrowskimi odkryjecie głęboko skrywane tajemnice i podejmiecie próbę odnalezienia tajemniczego skarbu. Zanim jednak uda się rozwikłać zagadkę, będzie na was czyhać wiele pułapek. Musicie działać szybko. Wróg czai się tuż za plecami, a jak się okazuje, nie tylko on może być przeszkodą. Z każdym skarbem związana jest jakaś tajemnica, albo mroczna klątwa...Dzięki "Kronikom Archeo" odwiedzicie zakątki świata, o których nawet wam się nie śniło. Wybierzecie się do Austrii, Egiptu, a nawet do Kraju Kwitnącej Wiśni. Będziecie musieli walczyć o swoje życie w samym środku dzikiej i pełnej niebezpieczeństw dżungli. Każdy z tomów serii pozwoli wam rozwiązać nową zagadkę, a lektura będzie trzymać w napięciu aż do ostatniej strony. Jest to seria przeznaczona dla osób o mocnych nerwach, które nie boją się nowych wyzwań i są gotowe przeżyć niezwykłą podróż, pełną niebezpiecznych przygód.

 

Październik Miedzynarodowy  Miesiac Bibliotek Szkolnych

Z  tej okazji biblioteka szkolna organizuje zagadki czytelnicze umieszczone na gazetce ściennej oraz rozpoczyna akcję:

W październiku biblioteka włączyła się do obchodów Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji pod hasłem „Mogę. Umiem. Potrafię.” Z tej okazji zaproszono klasy pierwsze i zerówkę do czytelni, gdzie starsze koleżanki czytały dzieciom wybrane fragmenty książęk Maluszki wysłuchały baśni czytanej przez lektora i tańczyły przy muzyce. Działania te miały zachęcić młodego człowieka do systematycznego obcowania z pięknym i niezastąpionym słowem pisanym.

     

 

Kącik ciekawej książki.

Zachęcamy wszystkich i rodziców i dzieci do przeczytania pięknej opowieści o miłości.  Napisała ją Katarzyna Kotowska , a jej tytuł brzmi: „JEŻ” . Autorka i zarazem ilustratorka "Jeża", a prywatnie architekt i matka adoptowanego chłopca, napisała tę bajkę dla swojego synka. Opowiedziała w niej to, co im się przydarzyło - jak dwoje ludzi, kobieta i mężczyzna, szukają swojego dziecka, które "urodziło się innym rodzicom". Aż wreszcie, po wielu miesiącach, odnajdują je w sierocińcu i zabierają do domu.
To, co w "Jeżu" wydaje się najcenniejsze, to przesłanie, jakie niesie: nie można żyć bez miłości! . Mamy tylko jeden egzemplarz!!! Spieszcie się.
                                                          

Katarzyna Kotowska – polska architektka, ilustratorka książek, powieściopisarka, twórca sztuk teatralnych. Autorka powieści, w których porusza problemy adopcji. Za książkę Jeż została umieszczona na Liście Honorowej im. H. Ch. Andersena.

Zapisz się na newsletter

najnowsze zdjęcia
kontakt