105908 odwiedzin
 
 

"Z matematyką za Pan brat"

A A A

 

1. Wstęp

Pomysł na tego rodzaju innowację powstał w wyniku dotychczasowych obserwacji systemu nauczania matematyki i przeprowadzonych rozmów z innymi nauczycielami matematyki. W wyniku zdobytych wiadomości i własnych przemyśleń zrodził się pomysł wprowadzenia do naszej szkoły nieco innych metod nauczania niż tradycyjne. Od kilu lat obserwuje się wzrost zainteresowania uczniów nowoczesnymi metodami nauczania, z wykorzystaniem komputera, tablicy interaktywnej. Biorąc pod uwagę wcześniejsze rozmowy z uczniami i ich pozytywne opinie na temat zmiany metod pracy na lekcjach matematyki oraz wychodząc naprzeciw oczekiwaniom współczesnego świata postanowiłam wyjść z propozycją realizowania innowacji pedagogicznej w klasach IV- VI w Szkole Podstawowej nr 2 w Sochaczewie. Innowacja jest przedsięwzięciem, które jest związane z matematyką oraz informatyką. Została ona opracowana na podstawie programu „Matematyka wokół nas” (DKOS-5002-02/08) i jest powiązana z tematyką obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz dodatkowo rozszerzone o niektóre zagadnienia matematyczne tj.: równania i nierówności, układ współrzędnych, pierwiastki.

Głównymi założeniami innowacji jest przygotowanie uczniów do zdobywania wiedzy z matematyki poprzez użycie nowoczesnych programów i technologii.

Chciałabym, aby dzięki tej innowacji uczniowie zauważyli, że matematyka nie jest taka straszna, a wręcz przeciwnie, może być ciekawa i bardzo przydatna w życiu.

2.Warunki realizacji programu innowacyjnego

Działania zaplanowane w innowacji są dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci w wieku szkolnym.

Rodzaj innowacji: programowo- metodyczna

Zakres innowacji:

Program innowacji wprowadzony będzie w wymiarze 1 godziny tygodniowo dla uczniów klasy IV i kontynuowany do ukończenia przez uczniów II etapu edukacji.

Termin wprowadzenia i czas trwania innowacji;

Data rozpoczęcia: 01.09. 2015r

Data zakończenia: 30.06.2018r

Czas trwania innowacji: 3 lata

Autor: Sylwia Trzeciak –nauczyciel matematyki w Szkole Podstawowej Nr 2 w Sochaczewie; absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego na wydziale matematyka i informatyka; nauczyciel kontraktowy.

Miejsce wdrażania działalności innowacyjnej:

Szkoła Podstawowa Nr 2

im. Marii Konopnickiej

w Sochaczewie

Zajęcia edukacyjne, które obejmuje innowacja:

Zajęcia będą prowadzone w ramach zajęć pozalekcyjnych.

Koszt i źródła finansowania:

Dodatkowa godzina w cyklu trzyletnim finansowana przez Urząd Miasta Sochaczew.

3. Cele innowacji:

Cel ogólne:

  • kształcenie inicjatywy i pomysłowości w rozwiązywaniu problemów,
  • rozwijanie i pogłębianie umiejętności matematyczno - informatycznych,
  • uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się matematyki,
  • przygotowanie uczniów do konkursów i sprawdzianu w klasie VI szkoły podstawowej,
  • rozwijanie u uczniów poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości.

Cele szczegółowe:

  • popularyzowanie matematyki wśród uczniów,
  • rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych, pogłębianie wiedzy z tej dziedziny oraz postawy dociekliwości,
  • poznanie nowoczesnych metod pracy i zdobywania wiedzy poprzez stosowanie na lekcjach matematyki programów komputerowych wspomagających zapamiętywanie i rozwijanie wiedzy,
  • praktyczne zastosowanie matematyki,
  • wyrabianie u uczniów określonych umiejętności w zakresie: pracy samodzielnej, pracy w grupie oraz w parach,
  • przygotowanie uczniów do wykorzystania matematyki w życiu codziennym,
  • pobudzanie do systematyczności w pracy i nauce,
  • pobudzanie do twórczego i logicznego myślenia,
  • przygotowanie uczniów do konkursów matematycznych,
  • zachęcanie uczniów do podejmowania samodzielnej pracy nad rozwiązywaniem i tworzeniem zadań matematycznych
  • poznanie programów komputerowych przeznaczonych do nauki matematyki,
  • rozbudzanie motywacji do nauki matematyki, uczenie dostrzegania prawidłowości matematycznych w otaczającym świecie
  • uczenie przełamywania własnych zahamowań i promowania rezultatów własnej pracy,
  • pobudzanie optymizmu i motywacji do kolejnych działań, szukanie radości w pracy i nauce
  • rozwijanie poczucia własnej wartości poprzez osiąganie sukcesów

4.Treści nauczania 

Arytmetyka i algebra

  1. Działania na liczbach
  2. Równania i nierówności
  3. Zaokrąglanie i szacowanie wyników
  4. Procenty
  5. Potęgi liczb, pierwiastki
  6. Liczby na co dzień

Geometria

  1. Obwody i pola figur
  2. Skala i plan
  3. Układ współrzędnych
  4. Konstrukcje geometryczne
  5. Kąty
  6. Odbicia lustrzane i oś symetrii
  7. Figury przestrzenne

Informatyka:

  1. Arkusz kalkulacyjny
  2. Geogebra

5.Spodziewane efekty

Dla ucznia:

Poprzez zorganizowaną i systematyczną pracę pozalekcyjną uczeń:

  • chętnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych i rozwija własne zdolności oraz umiejętności twórczego myślenia
  • pogłębia, utrwala i rozszerza wiadomości i umiejętności zdobyte na lekcjach
  • zaspokaja zainteresowania i kształtuje pozytywną motywację do nauki przedmiotów ścisłych
  • konsekwentnie realizuje zadania o różnym charakterze, przejawia inicjatywę i samodzielność
  • umacnia się w poczuciu własnej wartości i jest odporny psychicznie na ewentualne porażki
  • poznanie programów pomagających w rozwiązywaniu zadań matematycznych
  • stosuje zdobytą wiedzę i umiejętności w sytuacjach życiowych

Dla szkoły:

  • wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły dla uczniów klas IV -VI,
  • budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o rozwój intelektualny uczniów,
  • podniesienie jakości pracy szkoły.

6. Ewaluacja:

Wdrożenie tego programu powinno przynieść oczekiwane efekty. Uczniowie uczestniczący w takich zajęciach powinni brać udział w konkursach matematycznych, uzyskiwać dobre wyniki na sprawdzianach, mądrze korzystać z zasobów komputera. Jeszcze jednym pozytywnym efektem realizacji tego programu jest wzrost motywacji uczniów do intensywnej pracy.

Spodziewanymi efektami wdrożenia oddziaływań mogą być:

  • umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów przez uczniów,
  • rozwijanie zainteresowań matematycznych na zajęciach pozalekcyjnych w następnym roku szkolnym
  • osiąganie sukcesów, co spotęguje wiarę we własne możliwości

Ewaluacja innowacji odbywać się będzie na bieżąco na podstawie analizy postępów w nauce, a także raz w roku na podstawie ankiety skierowanej do uczniów.

 
najnowsze informacje
Zapisz się na newsletter aby otrzymywać najnowsze informacje z portalu.



wypisz się    zapisz się >>
kalendarz wydarzeń
maj 2017
pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
najnowsze zdjęcia
 
 
kontakt
Zachęcamy Rodziców do wyrażania opinii na temat szkoły, składania wniosków oraz zadawania pytań.

imię i nazwisko
adres e-mail
miejsce na opinię, wniosek, pytanie